Sunday, September 18, 2011

CINTA RASULULLAH S.A.W. PADA HAIWAN



Banyak kisah-kisah tentang kucing (Kerana kucing memang binatang yang banyak berkeliaran di sekitar manusia). Bahkan Nabi S.A.W. juga memiliki kucing peliharaan. Setiap kali Nabi S.A.W. menerima tamu di rumah, Nabi S.A.W. selalu mengendong Muezza (Nama kucing Baginda S.A.W.) dan diletakkan di paha Baginda. Nabi S.A.W. bahkan berpesan untuk menyayangi kucing peliharaan seperti menyayangi keluarga sendiri.

Salah satu sifat Muezza yang paling Nabi S.A.W. sukai ialah :


"Muezza selalu mengiau ketika mendengar azan, seolah-olah ngiauannya seperti mengikuti lantunan suara azan."


Pernah juga saat Nabi S.A.W. hendak mengambil jubah Baginda, dan Muezza masih tidur di atasnya; Nabi S.A.W. pun memotong belahan lengan yang ditiduri Muezza dari jubah Baginda, tujuannya supaya tidak membangunkan Muezza.

Apabila Nabi S.A.W. pulang ke rumah, Muezza terbangun dan menunduk kepada tuannya. Sebagai balasan, Nabi S.A.W. menyatakan kasih sayang Baginda dengan menggosok lembut ke badan kucing itu.

Nabi S.A.W. menekankan dalam beberapa Hadith Baginda bahawa kucing itu tidaklah najis. Bahkan dibolehkan untuk berwudhu' menggunakan air bekas minuman kucing kerana dianggap suci.


"Untunglah orang yang dari tangannya mengalir kebaikan dan celakalah orang yang dari tangannya mengalir keburukan."

~~~~~ Hadith Rasulullah S.A.W. ~~~~~



*************************************************************************************

RENUNGAN

Al-Quran dan As-Sunnah menganjurkan agar manusia mempunyai rasa cinta dan belas kasihan terhadap haiwan atau binatang ternakan. Seorang pakar sejarah dan undang-undang dari University of Northwestern, Chicago, Amerika Syarikat, Dr. Kristin Stilt dan Dr. Richard Foltz, seorang sarjana dari University of Concordia, Canada dalam kajian mereka mengenai haiwan dan Islam, mengakui bahawa sistem kebajikan haiwan dalam Islam sebagai suatu model yang amat sesuai bagi setiap manusia.

Dalam Hadith Shahih Bukhari Bilangan 3071, Ibnu Umar R.A. meriwayatkan Sabda Rasulullah yang bermaksud :



"Seorang wanita dimasukkan ke Neraka, kerana mendera seekor kucing, dia tidak memberinya makan minum sehingga mati kelaparan. Tiada sebab mengapa kucing harus didera, jika tidak kerana hati yang keras dan tidak bertimbang rasa. Memang hati yang keras tidak pernah mengenal mangsa, samada kucing atau manusia."


Dalam sebuah Hadith yang juga Riwayat Bukhari R.A. Bilangan 3208, Rasulullah S.A.W. Bersabda :


"Seorang pelacur dari Bani Israel diampun dosanya oleh Allah dan dimasukkan ke Syurga kerana dia bersimpati dengan seekor anjing yang kehausan air, lalu ia turun ke dalam telaga dan mengangkut air dengan kasutnya untuk diberi minum kepada anjing itu."


Kita mungkin bertanya, bukankah anjing itu najis Mughallazah (Najis berat). Sentuhannya mewajibkan basuh tujuh kali menurut Mazhab Syafie, salah satu daripadanya hendaklah dengan menggunakan air tanah. Masalah yang berbangkit dalam Hadith di atas bukan soal najis atau tidak najisnya anjing, tetapi simpati dan sikap perikemanusiaan terhadap haiwan itu. Islam adalah agama rahmat dan kasih sayang terhadap semua makhluk, samada haiwan ataupun manusia, Muslim atau kafir.


UNTA KELAPARAN


Pada suatu ketika, Rasulullah S.A.W. melintasi seekor unta yang kelihatan kempis perutnya kerana kelaparan. Lalu Baginda S.A.W. Bersabda, Mafhumnya :

"Bertaqwalah kepada Allah terhadap haiwan-haiwan yang bisu ini. Tunggangilah ia dengan baik dan berilah ia makan dengan baik."

~~~ Dikeluarkan oleh Abu Daud dan disahihkan oleh Al-Albani dalam Silsilah Al-Ahadits Al-Shahihah - No : 23 ~~~


Menjaga kebajikan haiwan tidak sekadar pada masa hidup mereka, tetapi juga pada saat kita akan menyembelih mereka. Sudah menjadi salah satu daripada adab menyembelih, yakni dituntut untuk menggunakan pisau yang tajam agar haiwan tersebut dapat melaluinya dengan mudah. Rasulullah S.A.W. Bersabda :

"Sesungguhnya Allah mewajibkan Ihsan ke atas setiap sesuatu. Maka apabila kamu membunuh maka perbaikilah cara membunuh dan apabila kamu menyembelih maka perbaikilah cara sembelihan. Hendaklah salah seorang daripada kamu mengasah pisaunya dan biarkan haiwan sembelihan mati tanpa tersiksa."

~~~ Shahih Muslim - No : 955 ~~~



*************************************************************************************





1 comment:

  1. Pernahkah anda semua perasan, hikmah disebalik kenapa haiwan2 suka sangat bertandang ke masjid tatkala majlis2 ilmu berlangsung di sana?? Itu tandanya ketika majlis ilmu itu berlangsung, Rahmat Allah S.W.T. sedang turun mencurah2 serta memberkati perjalanan majlis kita itu. Keberadaan haiwan dalam sesuatu majlis itu menunjukkan ia sukakan majlis itu yang penuh dengan Rahmat-Nya.

    Begitu juga apabila haiwan seperti kucing, dsb datang bertandang ke rumah kita, itu bermaksud yang rumah kita dilimpahi Rahmat Allah dan kedatangan haiwan2 tersebut berkunjung ke rumah kita adalah sebagai rahmat buat kita jika kita melayaninya sebagai tetamu dengan baik. Sesungguhnya, pada haiwan itu adalah bebas 100% daripada sebarang dosa & sekiranya kita berbuat baik kepada mereka, mereka akan mendoakan kesejahteraan buat penghuni rumah tersebut. Ketahuilah bahawa doa yang dipanjatkan kepada Allah S.W.T. walaupun hanya daripada haiwan yang tidak mempunyai dosa langsung; Sesungguhnya tiada hijab diantara doa itu dengan Allah S.W.T. dan Insya Allah akan dimakbulkan-Nya. Wallahua'lam.

    ReplyDelete