Tuesday, March 9, 2010

DASAR PEMILIHAN SUAMI DAN ISTERI



Dasar Pemilihan Isteri

Peranan isteri begitu penting kerana segala urusan tentang rumah tangga diamanahkan. Selain menjadi penyeri dan teman hidup suaminya, isteri harus menjaga kepentingan makan minum keluarga, mengandungkan, mendidik anak-anak, menyimpan rahsia, menjaga maruah suami dan sebagainya.

Oleh itu, terdapat beberapa dasar pemilihan isteri mengikut Syara'. Antaranya :

1) Perempuan yang Ta'at Beragama

Sabda Nabi S.A.W. :

Maksudnya : "Dinikahi perempuan itu kerana hartanya, dan kerana keturunannya dan kerana kecantikannya dan kerana agamanya, maka pilihlah yang beragama nescaya kamu akan beroleh keuntungan."

Oleh itu, utamakanlah pemilihan isteri yang ta'at beragama seperti suka beribadat, menutup aurat dan lain-lain melebihi dasar-dasar lain seperti harta kekayaan, nasab keturunan dan rupa paras yang menawan.

Dalam Hadith lain, Rasulullah S.A.W. menyifatkan wanita yang maksudnya :

"Dunia ialah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita solehah"

2) Berketurunan yang Baik dan Dibesarkan dalam Persekitaran yang Sempurna Akhlaknya

Islam menggalakkan supaya memilih bakal isteri daripada nasab keturunan yang baik-baik dan dibesarkan dalam suasana kekeluargaan dan masyarakat yang berhemah tinggi dan berbudi pekerti mulia serta mengamalkan nilai hidup yang diredhai Allah S.W.T. Ini penting untuk membentuk suasana yang harmoni, saling kasih mengasihi dan hormat menghormati antara suami dan isteri.

3) Perempuan yang Subur dan berpotensi Melahirkan Ramai Anak

Nabi Muhammad S.A.W. akan berbangga dengan ramainya umat Islam pada Hari Qiamat nanti terutamanya umat yang beriman dan bertaqwa. Sebagaimana Hadith Riwayat Imam Ahmad yang bermaksud :

"Nikahilah perempuan yang subur, kerana salah satu sebab yang membuat aku berbangga di hadapan rasul dan nabi lain pada Hari Qiamat ialah jumlah kamu yang ramai."

Justeru itu, amat tepat kiranya dapat dipilih wanita yang subur dan mampu melahirkan anak yang ramai. Wanita ini dapat dikenali dengan melihat ramainya anak-anak saudara perempuan dan juga saudara mara perempuannya yang terdekat.

4) Sekufu atau Hampir Sekufu

Antara faktor lain yang membawa kepada kebahagiaan rumah tangga ialah faktor ekonomi, pelajaran dan dari segi umur. Maksudnya janganlah bakal suami itu terlalu jauh umurnya dengan bakal isteri. Seelok-eloknya ialah 10 tahun lelaki lebih tua daripada wanita.

Namun, apabila si lelaki mempunyai latar belakang pelajaran yang lebih tinggi dan juga taraf ekonomi yang lebih baik, maka ini boleh menjamin rasa hormat si isteri pada suaminya.

5) Masih Gadis atau Anak Dara

Rasulullah S.A.W. menggalakkan umat Islam memilih isteri daripada kalangan gadis, bukan janda, sesuai dengan nasihat Baginda S.A.W. kepada seorang Sahabat, Jabir R.A. Kemesraan yang akan lahir lebih menggembirakan kedua-dua belah pihak.

6) Pasangan Bukan daripada Keluarga Terdekat

Tidak begitu digalakkan berkahwin dengan pasangan daripada kalangan kaum kerabat yang hampir seperti sepupu. Antara sebabnya ialah mengurangkan keinginan syahwat yang boleh menjejaskan keharmonian perkahwinan dan dibimbangi mendapat anak yang cacat dan kurang bijak.

Dasar Pemilihan Suami

1) Kuat Agama dan Berakhlak Mulia

Lelaki Soleh ialah bakal ketua keluarga yang mampu mentadbir isteri, anak-anak dan rumah tangga dengan baik dan bertanggungjawab. Itulah asas penerimaan seorang lelaki sebagai menantu oleh keluarga pihak perempuan.

Menerusi Hadith Nabi S.A.W. yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A.

Maksudnya : "Apabila datang kepadamu seorang (lelaki) yang kamu redhai agama dan akhlaknya datang meminang, maka kahwinkanlah anakmu itu. Jika tidak berbuat demikian, nescaya akan berlaku fitnah dan kerosakan di atas muka bumi."

2) Bukan Keluarga Terdekat

Tidak digalakkan bakal suami daripada kalangan keluarga terdekat.

3) Bebas daripada Penyakit Berat

Seorang lelaki mestilah bebas daripada penyakit-penyakit yang menghalangnya daripada berkahwin seperti gila, kusta, HIV-AIDS dan lemah syahwat.


Penciptaan kau dari rusuk lelaki
Bukan dari kaki untuk dialasi
Bukan dari kepala untuk dijunjung
Tapi dekat di bahu untuk dilindung
Dekat jua di hati untuk dikasihi
Engkaulah wanita hiasan duniawi

[Wanita, DeHearty]




2 comments:

  1. salam...

    hafiz,biasanya..kalo org mula menge'post' sumthing yg mcm ni...x lma nk smpai seru..
    guideline ade dh..
    so, tggu gapo lg..be the 1st among us(6M 2000)
    blh la pakat rmai2 g mkn nasik free

    ReplyDelete
  2. Wa'alaikumussalam warahmatullah..

    Maybe lambat lagi kot..calon takdop lagi..hehe.

    Lagipun, diri ini masih belum layak dan menepati kriteria2 sebagai calon suami sebagaimana yang disebutkan diatas.

    1 lagi, tokse 'langkah bendul'..tunggu Syimah kawen dulu, Insya Allah.

    ReplyDelete